Jeśli prowadzisz biznes internetowy lub w jakikolwiek sposób jesteś powiązany z byciem w sieci to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (tzw. SEO) nie powinna być czymś, co powoduje u Ciebie gęsią skórkę. SEO jest pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę podczas projektowania strony internetowej lub tworzenia treści dla konkretnej grupy docelowej.
Dostosowywanie strony internetowej pod kątem SEO jest bardzo ważne, jeżeli poważnie myślisz o promowaniu swoich produktów lub usług w internecie, lub jeżeli polegasz głównie na wyszukiwaniu organicznym musisz o tym pamiętać. Celem tych zabiegów jest znalezienie się Twojej witryny na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki (w skrócie SERP).
SEO ma bardzo duży wpływ na to, jak Twoja strona jest prezentowana w wynikach wyszukiwania oraz jak jest oceniana w przypadku różnych słów kluczowych. Jeżeli Twoja strona będzie wyposażona w mapę strony wyniki w Google mogą wyglądać tak.
Jak widzisz zamiast pojedynczego wyniku mamy tutaj listę podstron, co znacznie ułatwia poruszanie się na stronie i mocniej przykuwa uwagę osoby, która szuka konkretnych informacji.
Twoja strona może wyglądać świetnie, ale bez odpowiedniej optymalizacji SEO, design strony może nie mieć żadnego znaczenia, z prostego powodu-nikt nigdy jej nie znajdzie. Tak samo strona, która jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO, a która nie posiada treści wysokiej jakości, nie będzie wartościowa dla czytelników.
W takiej sytuacji użytkownik, który trafi na naszą stronę, po krótkiej chwili naciśnie przycisk powrotu do wyników wyszukiwania. Takie wchodzenie i natychmiastowe wychodzenie ze strony zwane jest „pogo sticking”. Jest to bardzo źle odbierany sygnał przez Google. Jeżeli taki proces jest powtarzany wiele razy, to strona zostaje uznana za niegodną swojego miejsca w rankingu i zostaje zastąpiona przez strony lepsze jakościowo. Google kładzie nacisk na to by użytkownik jak najszybciej znajdował, pożądaną informacje.
W przeciwieństwie do PPC (Pay Per Click), gdzie płaci się za każde ważne kliknięcie reklamy naszej strony, SEO jest procesem organicznym. Polega on na pozycjonowaniu liknów do naszej witryny, jak i wewnątrz jej. Jest to darmowy i najbardziej naturalny proces, w którym musimy mierzyć się z ogromną konkurencją w walce o konkretne słowa kluczowe.
Aby w pełni wykorzystać możliwości SEO, konieczna jest optymalizacja możliwie każdego aspektu Twojej strony. Czy to ze strony technicznej, czy też treści dostosowywanych do potrzeb użytkownika. Oto niektóre z najlepszych technik, które musisz zastosować, aby poprawić SEO Twojej strony.
Spis treści
Twórz treści dobrej jakości
Jest to element optymalizacji, który wykonujemy na naszej stronie. Treści wysokiej jakości zwracają uwagę zarówno użytkownika, jak i wyszukiwarki. Podczas pozycjonowania strony internetowej, treść odgrywa ważną rolę w procesie SEO. Tak naprawdę właśnie to analizuje wyszukiwanie semantyczne Google’a.
Użytkownicy uwielbiają treści konkretne, dogłębne, unikalne, wartościowe i w pełni rozwiązujące problem, lub odpowiadające na zadane pytanie. Przede wszystkim treść musi się do niego odwoływać. Po co mam czytać jakiś fragment, który nie mówi nic o moim problemie?
Projektując stronę lub treść do niej, należy robić kilka rzeczy:
- skupić się na jednym temacie. Ma to za zadanie ułatwić użytkownikowi odnalezienie informacji, których szuka, jak i wspomóc wyszukiwarki przy określaniu wartości Twoich treści;
- treść powinna być wysokiej jakości. Jest to szczególnie ważne, ponieważ pomaga to:
- zatrzymywać odwiedzających na dłużej;
- uprzyjemnić odwiedzanie Twojej strony przez potencjalnych klientów, oraz
- namawiać ich do powrotu po więcej.
- znać intencje użytkownika. Po co tworzysz taką treść? W przypadku jakich wyszukiwań powinna się ona pojawiać? Nie musisz ograniczać się tylko do słów kluczowych. Dodawaj do tekstu słowa, które są powiązane ze słowami kluczowymi, według których starasz się wypozycjonować stronę. Twoim zadaniem jest stworzenie treści odpowiadającej intencji osoby szukającej, a nie tylko wpasowywanie się w słowa kluczowe.
- W wyszukiwaniu semantycznym słowa kluczowe nie mają znaczenia. To proces, w którym algorytmy Google’a próbują zrozumieć znaczenie treści w podobny sposób, w jaki robi to użytkownik. Nie wpychaj na siłę słów kluczowych do swojego tekstu. Zamiast tego porozrzucaj je w naturalny sposób po całym tekście.
- Konsekwentnie skupiaj się na słowach kluczowych
Za treści zoptymalizowane pod kątem SEO, odpowiada copywriter, lub content marketer. Właściwie oba terminy stosowane są zamiennie.
Struktura strony
Schludna i dobrze zaprojektowana witryna przyciąga użytkowników i sprawia, że zostają z Tobą na dłużej. Postaraj się zrozumieć zasady estetyki dobrego projektu, który powinien być przejrzysty, intuicyjny a jego treść – aktualna. Bardzo często spotykamy strony z wpisami z np. 2017 roku. Struktura strony oraz jej nawigacja jest kluczowa dla SEO, jak i dla przyszłych użytkowników Twojej witryny.
Zorganizuj swoją stronę internetową za pomocą wewnętrznych linków do własnych podstron, aby ułatwić Google’owi ich przeglądanie i indeksowanie. Prosta nawigacja i wewnętrzna struktura strony ułatwią użytkownikom poruszanie się po Twojej stronie bez pogubienia się w niej. Spraw, aby wszystko było łatwo dostępne w ciągu nie więcej niż 3 kliknięć.
Adresy strony
Użycie prostej struktury adresów dla wszystkich Twoich podstron jest dobrze odbierane przez wyszukiwarki i przede wszystkim bardzo doceniane przez użytkowników. Przyjazne adresy URL (krótkie, opisowe i oddające sens strony), są łatwe do zrozumienia przez użytkowników. Pomagają one również wykrywać spam w wynikach wyszukiwania.
By strona była zgodna z SEO:
- Dodawaj ważne słowa kluczowe do Twojego adresu strony
- W adresach URL należy używać tylko myślników
- Unikaj dynamicznych adresów URL, używaj statycznych takich jak:
- domena.pl/kategoria/najlepsze-karmy-dla-psa, lub krótsze, takie jak domena.pl/pozycjonowanie-strony.
- Staraj się wystrzegać takich adresów jak domena.pl/kategoria/?p=03906782
Tag title, meta-description oraz atrybut alt
Spokojnie ten artukuł jest po polsku. Wyjaśniamy o co chodzi – tag title służy do określenia tytułu Twojej strony. Opisuje zawartość Twojej strony internetowej w kilku prostych słowach. Użytkownicy korzystają z tagu tytułu, aby określić, czy strona jest warta ich uwagi. Wyszukiwarki również zwracają na niego uwagę. Im lepiej uda Ci się dobrać tytuł (aby uzyskać więcej kliknięć) i stworzysz odpowiednią treść, tym większą masz szansę na wyższą pozycję w SERP-ach.
Meta-description to krótki opis zawartości Twojej strony. W połączeniu z tytułem strony często jest wykorzystywany przez Google do wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania.
Atrybut alt służy do opisywania nieczytelnego kontekstu, takiego jak obrazy. Pomaga robotom wyszukiwarek zrozumieć znaczenie obrazu i elementy na nim przedstawione.
Kiedy zajmujesz się tymi elementami, upewnij się, że zawierasz w nim główne słowa kluczowe. To dodatkowy czynnik wypływający na SEO.
Tworzenie linków wewnętrznych
Istota wyszukiwarek polega na linkowaniu. Zmieniło się to jednak, obejmując dodatkowo inne aspekty SEO takie jak treść oraz wyszukiwanie semantyczne. A zmiany w algorytmach wyszukiwania Google, zawsze oznaczają zmiany sposobów pozycjonowania.
Podczas tworzenia treści, normalnym powinno być dodawanie linków do powiązanych stron. Pamiętaj aby linkowanie wewnątrz Twojej strony było naturalne. Strona, do której tworzysz łącze, powinna być związana ze stroną, w której to łącze umieszczasz.
Backlinki / linki zewnętrzne
Google uwielbia treści wysokiej jakości. Upewnij się, że zewnętrzne źródła, które linkujesz na swojej stronie, zawierają dużo informacji, a ich treść jest odpowiedniej jakości. Nie inwestuj w linki sponsorowane – na dłuższą metę może to jedynie zaszkodzić Twojemu SEO. Jeśli chcesz zdobyć linki zwrotne (tzw. backlinki), twórz treści, które ludzie będą chcieli udostępniać linkując do Ciebie.
Social Media
Im więcej ludzi dowie się o Twojej marce, tym większy będzie ruch na stronie. Media społecznościowe są świetnym narzędziem do tego typu zadań. Dobrze wykorzystane pomogą Ci nawiązać kontakt z klientami i zwiększyć zasięg rynkowy. Jednakże rozpowszechnianie strony Twojej marki, która nie oferuje dobrej jakościowo treści, szkodzi Twojemu pozycjonowaniu SEO. Najważniejsze jest to, aby skupić się na jak najlepszej jakości treści, które zamierzasz udostępniać (na tematy angażujące, interesujące, aktualne i pouczające), a następnie wykorzystaj media społecznościowe jako strategię marketingową w celu zwiększenia liczby odwiedzin Twojej witryny. Twoje Social Media mogą być nie aktywne ale ich posiadanie to obowiązek.
Skontroluj prędkość
Duże znaczenie ma to, jak szybko wczytują się treści na Twojej witrynie. Prędkość ładowania strony jest krytycznym czynnikiem rankingowym używanym przez Google do oceniania strony internetowej. Użytkownicy cenią sobie witryny, które ładują się błyskawicznie. Powolne ładowanie negatywnie wpływa na indeksację przez wyszukiwarki.
Chcesz sprawdzić predkość swojej strony – wybierz GT Metrix lub narzędzie prosto od Google czyli Google Insight
Czy wiesz, że Google praktycznie nie ma własnych usług? Większość usług jak Google Analytics czy Google Nest to startupy kupione przez google jako gotowe rozwiązania ich problemów ?
No bo kto by chciał czekać dłużej niż 8 sekund na załadowanie się strony internetowej? Ekspresowe ładowanie strony robi lepsze wrażenie na użytkownikach, za to strony, które ładują się długo, mają wyższy współczynnik odrzuceń i negatywnie wpływają na ocenę strony.
Strona zgodna z SEO w celu zwiększenia szybkości ładowania, powinna optymalizować następujace elementy:
- Kompresja – używaj narzędzi takich jak Gzip, aby skompresować/zminimalizować rozmiar Twoich plików CSS, JavaScript oraz HTML;
- Ogranicz przekierowania;
- Optymalizuj zdjęcia;
- Unikaj skryptów JavaScript blokujących ładowanie strony;
- Wykorzystuj pamięć podręczną przeglądarki;
- Skróć czas odpowiedzi serwera;
- Używaj CDN-ów takich jak Cloudflare;
Twórz strony przystosowane do urządzeń mobilnych
W dzisiejszych czasach korzystanie z internetu za pomocą urządzeń mobilnych przewyższyło korzystanie z komputera, a wzorzec projektowania stron internetowych zalecany prze Google, to design responsywny. Mówi o tym raport z badań Google podkreślający konieczność posiadania strony internetowej w wersji mobilnej dostosowanej do SEO (ułatwiającej dostęp do strony ze wszystkich urządzeń). Większość użytkowników posługuje się smartfonami, więc ważne jest, by zapewnić im odpowiedni komfort korzystania z Twojej strony.
Strony słabo zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych mogą odstraszyć znaczną częcść potencjalnych odwiedzających. Szkodzą też Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Google podbija te strony, które są dostosowane do każdego urządzenia.
Stwórz mapę strony
XML-owa mapa otwiera kilka nowych możliwości. Po pierwsze pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę strony w trakcie poruszania się po niej. Możesz również poprawić tą strukturę określając, które podstrony mają wyższy priorytet od innych, przekazując tym samym dokładniejsze informacje wyszukiwarkom. Możesz to osiągnąć poprzez znacznik <priority> w pliku XML.
Mapa strony działa dla wszystkich typów stron internetowych. Nieważne czy jest nowa, czy stara, lub czy jest pełna treści i linków zewnętrznych.
To właśnie było nasz top 10 rzeczy, które poprawią SEO Twojej strony. Pozycjonowanie jest bardzo rozległą dziedziną, a wiedza na temat tego, jak osiągać wysokie wyniki w wyszukiwarkach jest bardzo ważna. Próbuj dowiadywać się ciągle więcej na ten temat. Każdy aspekt – duży czy mały – jest bardzo ważny. Zmiana małej rzeczy może mieć duży wpływ na budowanie Twojej marki i polepszanie sprzedaży.
Jeżeli nie wiesz jak to zrobić zgłoś się do nas – pozycjonujemy strony www od wielu lat z dobrymi wynikami.