Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważną rolę ogrywa logo.
Logotyp to pierwsza rzecz, jaką widzi klient, wchodząc na stronę internetową, spoglądając na wizytówkę, przeglądając katalog czy oglądając reklamę w Google Ads. Brzmi to dosyć prosto i ogólnie, przez co wiele osób nie docenia znaczenia i wartości, jakie niesie ze sobą logotyp.
W dalszej części podamy kilka (naszym zdaniem najważniejszych) elementów logotypu, na które należy zwrócić uwagę.
Test Loga
Na początek przetestujemy twoje logo. Zanim przejdziemy do omawiania podstawowych zasad tworzenia logotypów oceńmy logo, które zrobiliście ostatnio jeżeli nic nie przychodzi wam do głowy użyjcie loga z internetu.
ZA KAŻDE “TAK” DODAJ SOBIE PO JEDNYM PUNKCIE
- Czy twojego loga można użyć poziomo?
- Czy twojego loga można użyć poziomo i pionowo?
- Czy twoje logo wygląda dobrze w wersji czarno białej?
- Czy twoje logo jest widoczne zarówno na białym jak i czarnym tle bez dodatkowej obwódki?
- Czy potrafisz naszkicować swoje logo w mniej niż 5 sekund?
- Czcionka użyta w logo zostałą kupiona czy też jest to Lobster?
- Czy logo ma maksymalnie 2 czcionki?
ZA KAŻDE “TAK” ODEJMIJ SOBIE PO JEDNYM PUNKCIE
- Czy logo składa się z więcej niż 2 kolorów?
- Czy logo posiada więcej niż jeden kształt / figurę?
- Czy jakiekolwiek kształty w twoim logo są wyraźne, a nie abstrakcyjne? (np. globus lub auto)
- Czy logo zawiera jakiekolwiek grafiki?
- Czy w twoim logo jest zdjęcie lub bardziej złożony wzór?
- Czy twoje logo ma gradient?
- Czy twoje logo zawiera domyślna czcionkę systemową?
WYNIKI
0 = Nawet o tym nie myśl!
1-4 = Jest ok.
5+ = Świetna robota!
Bez względu na to jaki wynik otrzymałeś bądź pewny, że zawsze znajdzie się ktoś kto będzie miał kila własnych uwag. Ulepszanie loga uzależnione jest od poprawnego zrozumienia brandingu.
Marka a logo
Twoja marka to suma wszystkich wzajemnych oddziaływań między klientami a Twoją organizacją. Twoja marka to muzyka, którą słyszy klient podczas rozmowy. To miejsce, gdzie znajduje się firma, to parking pod biurem i fakt czy rosną na nim drzewa, czy nie. Twoja marka to każda interakcja z kimś z Twojego zespołu.
Jaką ważną rolę odgrywa logo w tworzeniu Twojej marki?
Twoje logo pojawia się wszędzie. Na twojej stronie internetowej, wizytówce, ulotce, papierze firmowym, samochodzie czy reklamie telewizyjnej. Najważniejszy jest jednak fakt, że głównym zadaniem logo nie jest opowiadanie całej historii firmy. Porównaj powyższe logo. Zauważ, jak większość dużych korporacji radzi sobie ze słowem lub co najwyżej z bardzo prostymi kształtami geometrycznymi? Porównaj je z mniejszymi firmami z tej listy. Które z nich mają wiele czcionek, kolorów i kształtów, a które mnie? Logo powinno być wrażeniem. Sugestia. Zadaniem logo jest zapewnienie czytelnego, rozpoznawalnego przekazu. Logo działa w połączeniu z Twoim imieniem, dzięki czemu Twoja marka jest wyjątkowa, ale w żadnym wypadku logo nie powinno opowiadać całej historii.
4 zasady projektowania logo
1. Zacznij od swojej marki.
Wybierając lub projektując logo, patrz na nie przez pryzmat swojej marki. Zadawaj sobie trudne pytania. Dowiedz się, kim są Twoi klienci i czego od Ciebie oczekują. Sprawdź, czego Ty chcesz od swoich klientów. Jeżeli pozwoli na to Twój budżet przeprowadź badania i zastanów się nad misją Twojej firmy.
Pamiętaj, aby zadawać odpowiednie pytania wewnątrz swojej firmy lub pytać samego siebie. Jeśli zapytasz 10 osób, czy wolą niebieski bardziej od zielonego, nigdzie nie dojdziesz. Jeśli zapytasz: „Czy ważniejsze jest, aby moja firma wyglądała bardziej technicznie (w tym przypadku kolor niebieski) czy raczej modnie (zwykle kolor zielony)?”, to pozwoli Ci na określenie kierunku rozwoju Twojej firmy. Jeśli pokazujesz grupce przyjaciół lub rodzinie wstępną koncepcję logo i pytasz, co bardziej im się podoba, już się zgubiłeś — wyobraź sobie, że nie każdy lubi czekoladę! Po zdefiniowaniu swojej marki łatwiej upewnisz się, że Twoje logo skutecznie reprezentuje tę markę.
2. Upraszczaj
Niestety to prawda – im więcej linii, kształtów, historii, kolorów i czcionek zechcesz zawrzeć w swoim logo, tym bardziej prowincjonalnie wyglądać będzie efekt końcowy. Jeśli taki jest Twój cel lub pomysł na biznes – świetnie – nie bój się złamać tej reguły. W każdym innym przypadku mniej oznacza lepiej. Pamiętaj że logo twojej firmy to nie jej historia to pojedyncza myśl mająca skojarzyć się z twoją marką.
Postaraj się zmniejszyć ilość czcionek od jednej – skup się na tym by była ona unikalna. Jeżeli twoje logo zawiera także slogan możesz wybrać dla niego dodatkową czcionkę. Trzy czcionki i więcej to zły pomysł niezależnie od tego jak dużą firmą jesteś. Korzystaj z solidnych mocnych kolorów zamiast używać gradientów. Gradienty wyglądają amatorsko a w dodatku często uniemożliwiają prawidłowy wydruk.
3. Mierz wysoko 10 razy wyżej niż zakładasz.
Jeżeli jesteś firmą, która zarabia 100 000 zł rocznie porównuj się z firmami, z którymi konkurujesz z firmami, a które zarabiają 1 000 000 czy nawet więcej!
Nie martw się tym, co robią inne firmy obracające milionami złotych rocznie z Twojej branży. Postępuj zgodnie z zasadą ubierania się na rozmowę o pracę, której bardzo pragniesz, wybierz swoje logo dla wartej miliony złotych historii sukcesu, którą znasz.
4. Wiedz że nie wszystkim będzie się podobać.
Powiedzmy to sobie szczerze – nie wszyscy będą zadowoleni z twojego wyboru. Każdy duży rebranding czy zmiana loga powinna być połączona z szerokim badaniem opinii publicznej aby upewnić się, że ludzie rozumieją dla czego dokonałeś takiej a nie innej zmiany. Oczywiście rozpoczynając swój biznes masz to jeszcze przed sobą.
Oczywiście niektórzy woleli by logo z kwiatkiem a niektórzy bardziej zielone – pamiętaj, że to Ty wybierasz! Konsultowanie wyglądu logotypu z rodziną to dobry pomysł ale pamiętaj, że wujek Michał nie wie co to UX.
Czy znasz przypadek firmy, która osiągnęła już sukces a jej logo podkopuje zaufanie lub po prostu od niej odstaje?
Czy znacie wzór matematyczny na doskonałe logo?
Jak oceniacie swoje własne loga podczas ich tworzenia?
Dajcie znać!
11 pomysłów na temat tego czym sugerować się podczas projektowania loga.
Grafiki zaczerpnięte z – https://www.behance.net/gallery/11-STEPS-TO-A-PERFECT-LOGO/12463667