Rozwijając swój biznes w internecie zastanawiasz się jak najłatwiej go wypromować. Na pewno słyszałeś o pozycjonowaniu więc wiesz, że wypozycjonowanie strony wymaga czasu. Jeżeli potrzebujesz szybkich efektów Twój wybór na pewno padnie na Google Adwords. Wszyscy nadal tak je nazywają, pomimo że w 2018 roku oficjalna nazwa zmieniła się na Google Ads i tak będziemy je tutaj nazywać. Założenie konta jest dosyć proste, ale czy prowadzenie kampanii samemu to dobry pomysł? Kiedy warto samemu poprowadzić kampanię, a kiedy należy zgłosić się do agencji. Jakie korzyści płyną z każdego z rozwiązań.
Google Ads – co to jest?
Google Ads to po prostu system reklamowy znanej firmy Google LLC. Google AdWrods został uruchomiony 20 października 2000 roku i od tamtej chwili jest podstawowym źródłem dochodu firmy. Google LLC nie podaje dokładnych wyników z pewnych źródeł wiadomo jednak, że w okolicach 2010 roku było to około 95% dochodu firmy. Google Ads obejmuje wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google.com, a także w stronach zaprzyjaźnionych czyli takich, które mają zainstalowane Google AdSense. Panel administracyjny oferuje niekończącą się ilość możliwości oraz opcji, dzięki którym będziemy w stanie dopasować nasze reklamy do zapytań klientów.
System został tak zaprojektowany, ażeby umożliwić tworzenie i edycje reklamy samemu reklamodawcy, czyli osobie chcącej zareklamować się w google. Google tworząc Ads od samego początku zakładał jednak możliwość powstania firm, które będą się specjalizowały w tworzeniu reklamy i z myślą o takich firmach powstał program Google Partner – niestety progi finansowe są stale podnoszone przez co program staje się mocno elitarny i coraz mniej popularny. Wymagania od 2021 to około 30 000 zł netto miesięcznego budżetu. Wracając do tematu praktycznie każdy może w kilka chwil założyć konto AdWords, ustawić opcję płatności i rozpocząć tworzenie kampanii.
Wiele kampanii, które na co dzień widzimy w wyszukiwarce zostały stworzone przez reklamodawców. Czy jest to dobre rozwiązanie i czy należy iść tą drogą?
AdWords Express
Należy także wspomnieć o usłudze, która na szczęście przestała już istnieć a było to Google AdWords Express. Była to usługa, która miała jeszcze bardziej przybliżyć możliwość tworzenia reklamy każdemu nawet najmniej zaawansowanemu użytkownikowi. Być może wyewoluować w narzędzie dla amatorów niestety stała się narzędziem do zarabiania pieniędzy przez firmę Google. Krytyka, która spadła na ten produkt spowodowała tak charakterystyczne dla firmy Google wygaszenie projektu.
Gdzie pojawi się moja reklama?
Znane powiedzenie, że jedno zdjęcie zastępuje czasem 1000 słów sprawdzi się tutaj doskonale i po prostu je tutaj wkleimy. Nie wszyscy nasi klienci wiedzą gdzie pojawią się ich reklamy dla tego tak ważne jest pokazanie tego. Prosimy zwrócić uwagę na napis REKLAMA większość użytkowników nawet nie wie, że nie są to naturalne wyniki wyszukiwania w google.com.
Najważniejsze pytanie – Czy sam dam rady stworzyć kampanię Google Ads?
Na pewno! Jak już wspominaliśmy system jest stworzony tak aby najłatwiejsze funkcje były na wierzchu a każdy kto dopiero zaczyna mógł sam stworzyć swoją kampanię i opublikować reklamy na pierwszych stronach wyszukiwarki Google. Należy jednak pamiętać, że nie każda wyświetlana reklama przynosi korzyści finansowe reklamodawcy i trzeba mieć świadomość, że omijając zaawansowane funkcje reklamowe często powodujemy, że reklama nie trafia do odpowiednich osób.
Tworząc reklamy w internecie od wielu lat poznając nowych klientów i słuchając ich historii zaobserwowaliśmy, że Ci, którzy sami prowadzili swoje kampanie i korzystali z systemu reklamowego krócej, byli o wiele mniej zadowoleni z uzyskiwanych efektów. Zwykle na takiej kanwie rozpoczynali poszukiwań agencji reklamowej. Nie jest to jednak reguła i znajdują się osoby, które mając 6 zmysł-reklamowy były w stanie mieć dobre wyniki używając AdWords Express – są to jednak wyjątki. Efekty takich kampanii nie były mierzone więc dosyć ciężko jest je porównywać z naszymi wynikami. Spotykamy też kampanie modelowe, w których agencje niewiele mogą wnieść czy poprawić.
Kampania Google Ads samemu – Można ale kiedy?
Jak już pisaliśmy wcześniej, Ads to nie pozycjonowanie czy optymalizacja strony www więc nie każdy musi korzystać z usług profesjonalnej firmy posiadającej status Google Partner. Jeśli naprawdę myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, czy to ze względów finansowych, czy to z chęci sprawdzenia samego siebie pokażemy kilka wariantów, które bylibyśmy w stanie poprzeć.
Mały budżet / Za mały
Budżet na reklamę zawsze postrzegamy w miesiącach. Jeżeli Twój zamyka się w okolicach 400 – 500 zł na miesiąc to raczej nie będzie stać Cię na agencję. Nawet najmniejsze prowizje agencji oscylują w okolicach 300 – 400 zł netto co podwaja koszty kampanii. W takim wypadku polecamy poświęcenie 4 godzin na oglądanie nawet najprostszych szkoleń na YouTube i stworzenie kampanii samemu.
Inaczej sprawa ma się, jeżeli chcesz zainwestować 500 zł w reklamę pojedynczego wydarzenia np. II turnusu półkolonii zimowych dwa tygodnie przed jego rozpoczęciem-tutaj nie ma czasu na naukę i na pewno lepiej jest zainwestować nawet dużą sumę i upewnić się, że wydarzenie przyniesie zysk.
Lokalny biznes
Jeżeli jesteś właścicielem małego lokalnego biznesu, Twoja kampania raczej nie będzie wymagała ciągłego nadzoru i zmian, a Twoja konkurencja raczej twardo stawia na reklamę w gazetach kampania Google Ads też jest dla Ciebie. Mówimy tutaj o mikro przedsiębiorstwach takich jak zakład szewski, ogrodnik czy firmę zajmująca się kładzeniem parkietów. Na pewno można powiedzieć, że chodzi tutaj raczej o firmy usługowe. W takim wypadku również należy pogłębic swoją widzę w oparciu o darmowe szkolenia a następnie zoptymalizować swoją kampanię do tych kilku fraz doskonałych dla Twojego biznesu.
Sam prowadzisz reklamę na rożnych polach i jesteś zadowolony z wyników
To potencjalnie najprostsza sprawa. Od lat sam prowadzisz swoje kampanie i jesteś zadowolony z wyników. Nie okłamujmy się przy budżecie 2000 zł na reklamę na samej prowizji dla agencji rocznie oszczędzasz około 8000 zł. Ta sytuacja wymaga jednak poświęcenia pewnej ilości czasu, którą równie dobrze możesz przeznaczyć na rozwój firmy. Problem jednak leży w zadowoleniu z wyników, bardzo często są one mierzone na oko. Wpłacamy 2000 zł na reklamę dzięki czemu nasza sprzedaż na sklepie wzrasta. Pytania, które często zadajemy naszym klientom brzmią: o ile wzrasta obrót na sklepie, ilu zdobyłeś nowych klientów, czy obrót rośnie w oparciu o bazę starych klientów czy nowych, ile faktycznie zarobiłeś, czy Twoi klienci wracają do sklepu itd. Mierzenie wyników nie może opierać się o subiektywne poczucie zadowolenia o fakt, że sprzedaży na sklepie wzrasta w przypadku gdy wydajesz 3000 zł na reklamę w internecie musisz mieć pewność, że pieniądze te są dobrze zainwestowane.
Jeśli tak wygląda Twoja sytuacja możesz nadal prowadzić kampanię samemu. Zaznaczamy jednak, że powinieneś rozważyć oddanie jej na jakiś czas w ręce doświadczonej agencji. Z doświadczenia wiemy, że nasi klienci zauważają pozytywne aspekty współpracy jeśli chodzi o Google Ads i zwykle z nami zostają. Nie jest to tylko i wyłącznie zasługa tego, że nie muszą pamiętać o kończących się pieniądzach na koncie ale w ich imieniu kontaktujemy się z obsługą Google Ads co jest znacznym ułatwieniem. W przypadku gdy uznasz, że agencja nie potrafi podnieść efektów kampanii, zawsze możesz wrócić do samodzielnej obsługi konta.
Twoja firma ma pracownika odpowiedzialnego za Google Ads
Tutaj sprawa jest prosta jeśli na reklamę wydajesz setki tysięcy miesięcznie i masz wykwalifikowaną kadrę, która obsługuje tą część działalności Twojej firmy to z pewnością nie Twój problem. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś to prawdopodobnie najlepiej będzie stworzyć stanowisko lub zespół w ramach firmy niż wynajmować agencję. Taka osoba(y) będzie lepiej wdrożona w życie firmy, jej specyfikę i potrzeby. Nie musimy chyba mówić, że aby to zadziałało, taka osoba nie może być informatykiem na pół etatu czy “córką szefowej, która umie w internety”. Kontem Google Ads z takim budżetem powinna zarządzać osoba, która prowadziła już kampanie i może pochwalić się bogatym portfolio. Naszym zdaniem kwota 50 tys. miesięcznie na Adsy to kwota graniczna. Poniżej tej kwoty o wiele lepszym rozwiązaniem jest zlecenie prowadzenia kampanii specjalistycznej agencji ze względu czy to na na niższy koszt miesięczny, czy inne wydatki związane z zatrudnieniem pracownika.
Plusy zlecania kampanii agencji?
Znacznie większe zyski
Reklama stworzona przez agencję taką jak nasza będzie stale nadzorowana i na bieżąco poprawiana. Nasz pracownik codziennie będzie np. blokował słowa kluczowe, które nie zwiększają Twoich zysków – wyobraź sobie, że codziennie musisz poświęcić 15 minut, aby zalogować się na konto i to sprawdzić. We wszystkich przypadkach, z jakimi mieliśmy do czynienia, reklama przynosiła o wiele większe zyski niż reklama tworzona przez naszych klientów. Czasami uzyskiwaliśmy lepsze wyniki niż konkurencja.
Oszczędność czasu
Twój czas jest najważniejszy. Często o tym słyszymy, ale rzadko dociera do nas waga tych słów. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy rozwijają się szybciej nie tylko dlatego, że nasza reklama ma lepsze wyniki niż ich własna. Zwykle powodem szybszego rozwoju firmy jest fakt, że osoba, która do pewnego czasu odpowiadała za wszystko w końcu ma czas na to, by skupić się na swojej pracy i rozwijaniu firmy. Zastanów się czy masz tyle czasu aby zagłębić się w zasady, opcje i możliwości oferowane przez Google Ads? Co z aktualizacjami i dzwonieniem do obsługi klienta? Nawet jeśli tak, to już na starcie Twoja wiedza nie będzie porównywalna z wiedzą kogoś kto, “siedzi w tym“ od lat i zajmuje się tematem 8 godzin dziennie.
Wieloletnie doświadczenie – często zdobywane na Twojej konkurencji
Choć każdą kampanię traktujemy indywidualnie to na podstawie działań konkurencji czy po prostu wieloletniej współpracy z podobnymi firmami z branży już na starcie jesteśmy w stanie określić co dana kampania powinna zawierać i co musimy zrobić, aby jej efekty były satysfakcjonujące.
Raportowanie rezultatów
Firma zajmująca się obsługą kampanii będzie lepiej analizowała i optymalizowała kampanie, aby jeszcze lepiej osiągnąć postawione przed nimi cele. W raportach wysyłanych do naszych klientów jesteśmy w stanie wykazać faktyczne zyski, które przynoszą im nasze reklamy. Czasami zwiększanie budżetu z 6000 zł do 10000 zł miesięcznie nie daje odpowiednich wyników w tedy np. sugerujemy inne formy reklamy np. Mailing, Newsletter czy reklama na Pintereście. Pamiętaj, że Google Ads to podstawowa forma reklamy w internecie, ale nie jedyna. Najlepiej sprawdzić to od razu niż latami inwestować w reklamę, która nie przynosi efektów.
Lepsze wykorzystanie budżetu
Agencja taka jak nasza z racji wieloletniego doświadczenia na starcie zaproponuje budżet odpowiedni dla Twojej kampanii, jeżeli budżet będzie ograniczony zasugerujemy rezygnacje z niektórych słów kluczowych czy grup osób, które nie przyniosą Ci odpowiedniego zwrotu z inwestycji. Zawsze dążymy do jak najlepszego wykorzystania budżetu i to nie tylko dlatego, żeby Twój zysk był jak największy — odpowiedni zwrot z inwestycji to podstawa do pozostania oficjalnym Parnetrem Googla.
Kosztowne pomyłki – nie płać za nie
Nie trać czasu i pieniędzy na uczenie się na własnych błędach, zwłaszcza że bardzo często brakuje i jednego i drugiego. Czasami tego typu eksperymenty mogą narazić Twoją firmę na utratę wizerunku, który tak długo budujesz. Oczywiście każdy ma prawo do pomyłek zwykle, gdy testujemy skuteczność kilku rozwiązań w kampanii naszego klienta, zawsze któreś z nich ma gorsze wyniki co widzimy po mniejszych efektach – zwłaszcza w porównaniu z lepszym rozwiązaniem. Pamiętaj, że doświadczona agencja nie popełnia podstawowych błędów, wie, jakie są reguły postępowania, co w danej branży działa a co na pewno się nie sprawdzi.
Poprawiając kampanie naszych klientów lub przejmując je od konkurencji widzimy, że nie raz i nie dwa kilkadziesiąt procent budżetu jest bez celu “przepalana”. Co więcej, sprawne oko może szybko odkryć, że kampania reklamowa nie ma szans powodzenia już na starcie – co dodatkowo chroni Cię przed reklamami z góry skazanymi na porażkę.
Ostatnie pytanie – komu powierzyć prowadzenia kampanii Google Ads?
Zawsze warto sprawdzić firmę, z którą mamy rozpocząć współpracę, zwłaszcza jeśli chodzi o reklamę. Oczywiście dosyć ważną sprawą są posiadane certyfikaty, ale też nie należy ich przeceniać. Posiadanie certyfikatu z centrum certyfikacji Google to podstawa. Brak posiadania jakiegokolwiek certyfikatu oznacza, że agencja nie zna się na rzeczy i będzie uczyć się na Tobie albo postąpi nieco roztropniej i działania zleci tak naprawdę podwykonawcy.
Certyfikat Google Partners oznacza, że agencja ma teoretyczną wiedzę i korzysta z AdWords na co dzień. Ten certyfikat nie zagwarantuje jednak tego, że kampanie będzie prowadzone prawidłowo.
Certyfikat Google Partners Premium ( tych firm jest około 20 ) oznacza, że możesz w pełni zaufać tej agencji dlatego, że na co dzień spełniają one bardziej surowe wymagania firmy Google zarówno co do jakości kampanii, jak i wielkości wydatków, jakimi zarządzają. Z takimi firmami jednak należy postępować dosyć ostrożnie i wybierać, tylko jeżeli nasz budżet jest odpowiednio duży.
Należy zawsze pamiętać o jednym, prowizja dla usługodawcy będzie odzwierciedleniem czasu, jaki agencja zamierza poświęcić Twojej kampanii. Jeśli ktoś za 200 zł miesięcznie obiecuje Ci złote góry, zastanów się, ile czasu poświęci Twojej kampanii lub jakiej klasy będzie to specjalista. Czy prowizja musi być wysoka? Naturalnie, że nie. Na przykładzie naszej agencji mogę powiedzieć, że kwoty za obsługę prostej kampanii zaczynają się od ok. 400 zł i są uzależnione od wysokości budżetu, jaki ma klient. Wiadomo, że kampania, której budżet będzie wynosił kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy z reguły wymaga znacznie większej pracy i prowizja będzie wynosiła kilka procent budżetu.